Logistiek dienstverleners en verladers ontkomen er niet aan dat ze hun logistieke processen de komende jaren drastisch moeten verduurzamen. ‘Zero-emissie’ - en dan het liefst al in 2030 - is het devies. Voor Heineken is zero-emissie een droom die werkelijkheid gaat worden en voor De Rooy Transport en Logistiek is het al bijna business-as-usual.
Klimaatakkoord van Parijs, strenge Europese zero emissie regelgeving en regionale verschillen op het gebied van zero emissie uitstoot, logistiek dienstverleners en verladers gaan de komende jaren steeds meer merken en ervaren dat ze hun logistieke processen drastische moeten verduurzamen. Overheden dwingen dit af en klanten en ketenpartners voeren de druk ook op. Afwachten is geen optie meer en de veelgehoorde drogreden duurzame logistiek kost geld dus ik doe niet mee gaat niet meer op.
In gesprek met duurzaamheidspioniers
Logistiek.nl ging de afgelopen tijd het land en in sprak voor de podcast ‘Verantwoord vergroenen in de logistiek’ (zie kader over Week van Logistiek) met duurzaamheidspioniers Jan Kempers van Heineken en Peter de Rooy, directeur van De Rooy Transport en Logistiek over de wijze waarop zij de komende jaren de CO2 uitstoot tot nul reduceren.
Verwisselbare energiecontainers
Kempers gaat uitgebreid in op het elektrische binnenvaartproject dat de bierbrouwer een aantal jaren geleden heeft opgezet met vaste partners BCTN in Den Bosch, Combined Cargo Terminals (CCT) in Alphen aan den Rijn (Alpherium) en sinds kort ook Zero Emissie Services (ZES) dat dit jaar een innovatief systeem introduceerde van verwisselbare energiecontainers die voor de benodigde elektriciteit zorgen voor de aandrijving van zowel nieuwe als bestaande binnenvaartschepen. Dit systeem wordt inmiddels getest op het binnenvaartschip De Alphenaar die voor Heineken dagelijks vaart vanaf containerterminal Alpherium in Alphen aan den Rijn en de haven van Rotterdam.
Vier elektrische binnenvaartschepen
Kempers zegt hierover in de podcast: “We verwachten daarnaast dat over niet al te lange termijn dat de vier schepen die BCTN heeft allemaal elektrisch gaan varen. Daarvan gaan er twee pendelen tussen onze brouwerij in Den Bosch en de haven van Rotterdam.”
Uitgaan van droomconcept
Het elektrische binnenvaartproject is maar een klein onderdeel van de bovenliggende ambitie van Heineken om volledig CO2 neutrale supply chain te realiseren de komende decennia, waarbij volgens Kempers wordt uitgegaan van een droomconcept. “In dat concept nodigen wij iedereen uit om in te brengen en heel duidelijk te zijn van waarom doe je mee en wat is je belang. Ik koester dit want met dit belang komt ook de energie vrij bij de partners waarmee we om tafel zitten want iedereen is dan bezig met het creëren van een systeem zonder CO2-emissie.”
De Rooy: eigen energiecentrale
Ondernemer Jan de Rooy, die al in 2013 begon met de inzet van een elektrische distributietruck voor stadsdistributie doeleinden, gebruikt op zijn beurt minder grote woorden dan Kempers, maar wat hij deelt met de Heineken-man is een tomeloze ambitie om bedrijfsbreed een emissie neutrale logistiek te realiseren. De Rooy gaat hierin zo ver dat hij op zijn bedrijfsterrein in ’t Goy (gemeente Houten, red.) een eigen energie centrale laat bouwen, waardoor hij volledig zelfvoorzienend wordt in zijn energievoorziening. “We hebben op ons terrein over niet al te lange termijn een 20 FT container staan die vol zit met batterijen met een capaciteit van 550 Kwh voor de eigen stroomvoorziening en het opladen van onze elektrische trucks. Dat zorgt ervoor dat we straks volledig zelfvoorzienend zijn wat betreft onze laadcapaciteit waardoor we zonder problemen onze stadslogistiek activiteiten kunnen uitvoeren.”
Zorgen over laadinfrastructuur
De Rooy heeft het dus goed voor elkaar wat betreft de laadinfrastructuur. Dat geldt echter niet overal want Rutger de Croon, manager markt ontwikkeling van Elaadnl, vertelt in de podcast over Verantwoord verduurzamen in de logistiek dat uit onderzoek van zijn organisatie blijkt dat er de komende jaren volop geïnvesteerd moet worden in een robuuste laadinfrastructuur voor in eerste instantie elektrische bestelauto’s. “Dat is een punt van zorg bij ons want voor 2025 rijden er naar verwachting tegen de 600.000 elektrische bestelauto’s op de weg. Dat vraagt eenzelfde hoeveelheid laadpunten op verschillende domeinen. Dat kan bij mensen thuis zijn of werklocaties. Dat is echt een behoorlijke opgave de komende jaren.”
Hoog vermogen laadcapaciteit
Voor bakwagens is dat een ander verhaal, zegt De Croon. “Voor die categorie voertuigen geldt dat de aantallen minder zullen zijn ten opzichte van bestelauto’s, alleen de vermogens van deze kleine trucks gaan wel omhoog. Het zal dus niet zozeer gaan om de aantallen, maar om de vermogens van de capaciteit die beschikbaar moet zijn om deze voertuigen op te laden.”
Lees hier het hele artikel