Verslag telefonisch onderzoek naar impact, aanpak en oplossingen Corona Crisis Houten

In de periode van 23 maart 2020 tot en met 3 april 2020 zijn gesprekken gevoerd met diverse bedrijven in Houten door !MPACT Houten.

Wat is de impact van deze crisis op uw bedrijf?
De impact varieerde van:

  • nog geen impact (inspectie elektrotechniek): inspectie vindt plaats op locaties waar geen andere personen bij aanwezig zijn; mocht een lock down komen dan is rapportage nog mogelijk en houdt het werk na 2 weken op

  • deels impact (ICT onderhoud, uniform en promotie): ICT onderhoud wordt deels afgezegd en alleen nog kritiek onderhoud is nog mogelijk; in het uniform / promotie bedrijf is het promotie deel stilgevallen,

  • deel omzet valt weg, ander deel neemt toe, maar toeleveringsproblemen (zakelijke dienstverlener), schoonmaakdiensten aan bedrijven valt weg (inzet in de zorg is niet mogelijk, want specialistisch en er zijn langlopende contracten) en de vraag naar ergonomische diensten neemt toe, vanwege thuiswerken, alleen de toelevering van componenten stokt deels (dit betreft verplaatsen van monitoren, laptops, stoelen),

  • nog geen impact maar wel verwacht (auto-onderhoud), er vallen afspraken uit in de komende weken.

  • grote impact, > 50 % (advocatuur), rechtbanken zijn gesloten waardoor werk wegvalt, medewerkers werken thuis, op kantoor gelden stricte regels op en rond de werkplek.

  • volledige impact (horeca, theater, kappers, fysiotherapie, massage, artiesten, zzp ers). Verplicht gesloten. Sommige restaurants gaan thuis bezorgen. Velen liggen helemaal stil. Sommigen zoeken ander soort werk of online aanbod.

Welke maatregelen heeft men binnen de bedrijven genomen?

  • Thuiswerken voor groot deel van de bedrijven

  • Overleg met accountant over het financieel plan

  • Overleg met bank/financier minder aflossing, lagere rente

  • Strikte hygiëne regels op de werkplek

  • Thuis bezorgen van diners door het restaurant

  • Online diensten presenteren

Welke oplossingen zijn gerealiseerd via samenwerking of via overheidssteun?

  • Uitlenen personeel (bijv chauffeurs, heftruck chauffeurs, distributiecentrum)

  • Thuisbezorgservice inzetten voor winkeliers

  • Aanvraag steunmaatregelen

Welke behoefte heeft men aan informatie en aan een platform voor vraag en aanbod?

  • Er is soms belangstelling voor de links van KvK en MKB Nederland (corona loketten)

  • Er is bij sommigen interesse in een plek op vraag en aanbod op het platform Futureproof Welke concrete opties kwamen uit de gesprekken?

  • Gewezen op het tijdelijk kunnen inzetten van vrijkomende medewerkers in andere banen waar nu wel veel behoefte aan is (heftruck chauffeurs, werk in distributiecentra), via een platform, zoals te lezen is in de KvK nieuwsberichten in Brabant wordt gedaan. Ook via Futureproof uit te dragen.

  • Het kunnen presenteren van een oplossing zoals ergonomische diensten voor alle bedrijven met thuiswerkers, via Futureproof.