8 juni 2022

Een stap in de Toekomst

Dat De Rooy Transport in ’t Goy volop bezig is met duurzaamheid, dat wisten we al. Maar hoe het proces is verlopen, dat blijkt een mooi verhaal te zijn.
Eigenlijk zit duurzaamheid in de genen van Peter de Rooy, directeur van De Rooy Transport, “Sinds ik de documentaire van Al Gore heb gezien, gaat het als vanzelf. Het was duidelijk dat het de verkeerde kant op gaat met de aarde, dus moest ik iets doen om CO2 uitstoot te verminderen.” En zo geschiedde.

Het begon allemaal met een programma, waarbij zuiniger gereden moest worden. Wat bleek, op deze manier werd niet alleen CO2-uitstoot bespaard, maar ook nog eens de kosten van de dieselolie. Om dit uit te breiden is begonnen met CNG- en LNG-gas en met het Lean & Green programma. Sinds de start van dit programma is zeker meer dan 40% CO2 bespaard.

En zo rolden ze bij De Rooy van de ene in de andere verduurzaming. “Acht jaar geleden hebben we zonnepanelen laten aanleggen op het dak in ’t Goy en dit jaar is het dak op de Meidoornkade vol gelegd met ondersteuning van !MPACT Houten.” Dat alle lampen door LED werden vervangen, is voor De Rooy een logisch gevolg. “Hoe minder je verbruikt, hoe minder je hoeft op te wekken en hoe meer er over blijft om de wagens op te laden.” Want inmiddels rijden er ook 3 elektrische vrachtwagens bij het bedrijf. Hopelijk wordt dit voor het einde van het jaar uitgebreid naar 6 wagens.

Peter de Rooy en Wilko Kistemaker in de zonne-energie opslagcontainer

Op het terrein staat een grote container, die met grote trots wordt geopend. Daarin zit een voor De Rooy gebouwde zonne-energie opslag van 550 kWh. “Hedgehog heeft een prachtig systeem gebouwd, waar nu ook onze snellader op aangesloten wordt. In principe moet het laadproces straks met zes wagens nog steeds strak verlopen. Drie wagens kan ik makkelijk volladen met de 550 kWh. Maar als het een dag minder zonnig geweest is, moeten alle wagens ’s ochtends nog steeds op pad kunnen.” En dus wordt een softwareomgeving gebouwd, waarbij wordt aangegeven hoe ver en hoe laat elke wagen op pad gaat. Op basis daarvan wordt bepaald hoeveel elke wagen geladen wordt, waardoor efficiënt gewerkt wordt met de beschikbare energie.

Een extra werknemer is gelukkig niet nodig voor dit extra stuk ‘energiemanagement’, dat verloopt allemaal automatisch.

Voor de toekomst hoopt De Rooy meer elektrische auto’s te hebben en een extra opslag op de Meidoornkade, zodat de wagens ook daar kunnen laden. Het liefst zou hij volledig zelfvoorzienend zijn. Wanneer Wilko Kistemaker, projectmanager bij !MPACT Houten, vraagt of De Rooy al eens heeft nagedacht over een kleine windmolen op het terrein, geeft hij aan hier zeker al over nagedacht te hebben, maar nog af te wachten om te zien wat er elders gebeurt. Gelukkig werkt Kistemaker in Harmelen aan een project met kleine windmolens en lijkt de volgende stap voor De Rooy gedurende het gesprek te ontstaan…

Wil je ook meer informatie over kleine windmolens, geef je dan nu alvast op voor een nog te plannen informatiebijeenkomst via info@impacthouten.nl.

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram